REN

19 nov. — 16 dec. 2016

Efter Euripides Medea.

REN er en bearbejdelse af Inger Christensens version af Euripides græske tragedie om Medea. Solens barnebarn Medea har ofret alt for sin mand Jason, med hvem hun har to sønner. Da Jason, for at få del i magten, gifter sig med kong Kreons unge datter og dermed svigter sin kone, står Medea tilbage med en uudslukkelig hævntørst.

REN er Husets Teaters nye kunstneriske leder Jens Albinus andet nedslag i den fælles europæiske historie, i jagten på forståelsen af vores europæiske identitet og ikke mindst i undersøgelsen af magt og magtens forvaltning. Jens Albinus kalder Medea ”Verdens mest mislykkede integrationshistorie”, og fortsætter: ”Hvordan man kan bevare sig selv overfor en mand, et samfund, et system, og en kultur, som man først har ofret alt for at blive en del af, og som derefter forkaster en?”

Med Marina Bouras som Medea overfor Claes Bangs Jason er REN en historie om en radikal handlings tilblivelse og konsekvens. En historie, hvor Medeas raseri mod hendes livsbetingelse, skæbne om man vil, både er nødvendig, men samtidig også er hendes undergang. Er det overhovedet muligt at være ren i en verden når man én gang er trådt ind i den, og taget del i dens magtspil? Og hvem eller hvad bestemmer, at ens liv ser ud som det gør?

Medvirkende

Marina Bouras, Claes Bang & Merete Voldstedlund

Instruktion

Jens Albinus

Tekst

Efter Euripides, i Inger Christensens oversættelse og Jens Albinus bearbejdning

Lyddesign

Erik Christoffersen

Lysdesign

Mads Vegas

Varighed

Ca. 1 time og 10 minutter

Billetpriser

200-150 kr./130-80 kr. for unge u. 25 år. Ved min. 6 unge u. 25 år kun 40 kr. pr. billet.

Marina Bouras modtog en Reumert som Årets Kvindelige Hovedrolle 2017 for sin præstation i REN.

I juryens motivation lød det: “Marina Bouras viser med sin Medea, hvor stærk, rå og grænseoverskridende en skuespiller hun er. Hun rammer Medeas vilje om hævn så usædvanligt vildt, at vi bliver vidner til urkraften i et menneske, der er presset til det yderste. Kampklar furie det ene øjeblik og dødeligt såret kvinde det næste – krøllet sammen i sorg langs væggen.”

LÆS MERE HER