af Sall Lam Toro
Opgøret med kolonialismes tankegang er krævende og ubehagelig. Den gennemsyrer os i vores evige tingsliggørelse af hinanden og vores omgivelser. Sall Lam Tora viser vejen til en de-kolonisering af kroppen gennem at insistere på det erotiske og viser os hvad det vil sige at passe på hinanden.
Sall Lam Toro skaber en versionering af sin performance og multimedieinstallation OBSIDIAN DREAM LOVE LETTERS (2023) Den tidligere version var udviklet til Close Encounters: Embodied Journeys festival, co-produceret af Danshallerne og Den Frie Udstillingbygning og kurateret af Julienne Doko. Multimedieinstallationen blev også vist på Fear and Fauna gruppeudstillingen, kurateret af Ariel Feminisms, der afsluttede med endnu en performance-version. Med udgangspunkt i et kærlighedsbrev til sort, økoerotisk bevidsthed, bygget på fantasmagorias universer, er rummet beboet af skulpturer, lys og jord. Stykket materialiserer manifester af temporal og multidimensionel flygtningehed, med hjælp fra sanselige ritualer kanaliseret af tilstedeværelsen af obsidian og rosenkvarts, rå levende kroppe i skulpturerne og jordsporene.
I denne bearbejdning, uden video eller kortlagte billeder, skifter det scenografiske rum til en grøn, ultraviolet lys glitch. Denne version står i kontrast til de tidligere, ved at tilbyde en øget fysikalitet af det performative med en øget hypererotisk nedstigning til de sanselige vibrationsfrekvenser af obsidian og rosenkvarts.