Toaster og Live Art Danmark præsenterer performancefestivalen MANAGING DISCOMFORT, som inkluderer en række danske og internationale kunstnere, hvis værker har fællesnævneren, at de alle omhandler et ubehag, som de bearbejder med omsorg og humor.
Således bruger britiske Martin O’Brien sin krops funktionsnedsættelse i værket An Ambulance to the Future (The Second Chance). Finske Teo Ala-Ruona fortolker i Lacuna sin egen transition. Og dansk-irakiske Lina Hashim indbyder publikum ind i et harem i værket Odalisque og konfronterer vores orientalistiske blik på den mellemøstlige kvinde.
I alt 16 kunstnere præsenterer deres værker på Husets Teater i foråret 2024. De arbejder med at skubbe publikum ud af komfortzonen og aktivere et ubehag på tilskuerrækkerne. Men endnu vigtigere undersøger de, hvordan vi sammen håndterer dette ubehag i fællesskab. I teatrets nærværende nu.
”Jo længere vi bevæger os ind i det 21.århundrede, jo mere skal vi forholde os til et voksende ubehag. Det er ubehaget ved de kollapser, vi står over for: Lige fra sammenhængskraften i samfundet helt ned til et personligt og kropsligt plan omkring hvordan vi forholder os til hinanden som mennesker. Performancekunsten møder os i ubehaget, ser det direkte i øjnene og leger med det, så vi alle kan håndtere det hele lidt bedre. Og derfor kalder vi festivalen for MANAGING DISCOMFORT, fordi det handler om, hvordan vi håndterer ubehag. Det er der et ekstremt stort behov for at vi kan sammen.” (Liv Helm, Teaterchef Husets Teater)
MANAGING DISCOMFORT bliver et mekka for fans af performance og introducerer samtidig feltet til nye publikummer. Toaster samarbejder med Live Art Danmark, som har arbejdet med at kuratere og skabe performances igennem mange år. Sammen ønsker vi at skabe flere og bedre muligheder for, at publikum kan møde denne kunstform, der historisk set været henvist til periferien af kunstinstitutionerne.
”I dag har alle deres egen private scene liggende på telefonen i baglommen, hvor alt kan lade sig gøre, og man kan swipe hurtigt væk fra ethvert ubehag. Derfor behøver scenekunsten ikke længere at levere glamour, drømme og virkelighedsflugt. Vi tror at publikum i højere og højere grad vil opsøge teaterrummet netop på grund af dets begrænsninger. Det er den ideelle ramme om krævende konfrontationer med andre ufuldendte kroppe; i et virkelig nu og et virkeligt rum. Alt det, som altid har været performancekunstens adelsmærke.” (Live Art Danmark)
Publikum vil opleve to performances på én aften. En billet er således en såkaldt ’double bills’, hvor de på samme aften ser et dansk og et internationalt værk. Foruden teatrets sorte sal og den røde salon på første sal bliver der installeret VR værker af danske og udenlandske kunstnere i teatrets foyer. En del af programmet består desuden af workshops med de internationale performere, så det bliver muligt at komme tættere på deres metoder og tanker.
”Managing Discomfort” – Performance program 2024 præsenterer internationale og danske kunstnere, som arbejder konsekvent med det transgressive – det grænseoverskridende.