★★★★★
"Dette er hvad teater skal og kan. Vise os andre mennesker. Give os indblik i liv vi ikke møder og følelser vi ikke forstår. Bagefter i baren bliver der skålet for medmenneskeligheden"
Magasinet KBH
★★★★
"Et bud på stærk ny, tysk dramatik, vi – endnu engang – får på Husets Teater"
Gregers DH
★★★★
"Der er altså masser af talent i "Det blå, blå hav", som er værd at interessere sig for. Europa er ikke helt fortabt, så længe der er kunstneriske kræfter på spil som her"
Frederiksborg Amts Avis
★★★★
"Stykket rører og bevæger"
Teaterbloggen
"Det er alt det, god dramatik skal være. Det er poetisk, det er gribende og med en fantastisk sans for at skabe interessante karakterer"
Anmelderiet
"Veleksekveret"
Berlingske
"Kærlighed og ubønhørlig ghettorealisme på Husets Teater med absurd, poetisk vrid og masser af konfetti"
Politiken
"Scenografisk er forestillingen en lille gennemtænkt perle"
Forbrugermania
Det blå, blå hav
15 sep. — 19 okt. 2012
Et rock'n'roll-drømmespil.
Overlevelse var en kamp, og virkeligheden var noget, man flygtede fra, da Husets Teater og Teater Nordkraft præsenterede danmarkspremieren på DET BLÅ, BLÅ HAV. Et rock’n’roll-drømmespil, der råt og poetisk skildrer tre unge mennesker på samfundets bund, hvor aggression og alkohol tilsyneladende er den eneste udvej.
En sort grav fuld af konfetti dannede rammen om opsætningen af DET BLÅ, BLÅ HAV, der foregår i en trøstesløs betonghetto et sted i udkanten af byen. Her sidder Darko og hans stenede ven, Elle, og drikker så meget at hjernen vender vrangen ud. Dagene flyder sammen til én lang, tåget fest, men når festen er på sit højeste, er smerten størst. Under et ubehjælpsomt selvmordsforsøg med en neglesaks og en tøjsnor møder Darko imidlertid den lokale narkoluder, Motte, og pludselig begynder han at føle noget. Midt i forliste drømme, moralsk forfald og dødelig stilstand, opstår der på én gang et håb og en længsel efter noget helt andet. Noget, der ligger på den anden side af bolighelvedets grå betongrænse: DET BLÅ, BLÅ HAV.
DET BLÅ, BLÅ HAV, er skrevet af den unge tyske dramatiker, Nis-Momme Stockmann, hvis prisbelønnede stykker spilles overalt i Tyskland og er oversat til flere sprog. På scenen stod de tre talentfulde unge skuespillere, Morten Brovn, Mikkel Løvenholt Reenberg og Christine Gjerulff, mens iscenesættelsen og det visuelle univers var skabt af to lovende debutanter, begge nyuddannede fra Statens Teaterskole: instruktør Therese Willstedt og scenograf Nathalie Mellbye. I opsætningens drømmespil-univers var lydsiden et vigtigt element, og derfor havde vi inviteret sanger og musiker Martin Dahl (også kendt som Prins Nitram) til at skabe ny musik direkte til forestillingen. Der ud over kunne publikum opleve en helt ny måde at integrere lyden i forestillingen på, idet der er placeret en højttaler ved hver eneste publikumsplads i salen.