Noter om Blanche
Program

22.02 — 13.03.2025

Medvirkende & tekst

Nanna Cecilie Bang

Instruktør

Liv Helm

Lysdesign

Christian Vest Berntsen

Lyddesign & afvikler

Steen Askegaard

Musik

"Magisk" - Skrevet af: Nik & Jay, Claus Holm, Rewan Riko, Solist: Marie Key

Scenemester

Claus Arrildt

Kostumier

Hanne Mørup

Rekvisitør & forestillingsleder

Pernille Mikkelsen

Forestillingslederassistent

Christoffer Paaschburg

Instruktørassistent

Freja Ravn Nissen

Sten

Christian Friedländer, Mermaid Bay

Tak til

Erik Christoffersen, Havfruen Karin, Kat Jarby og Anne Kirstine Pyndt

Medvirkende & tekst
Nanna Cecilie Bang
Instruktør
Liv Helm
Lyddesign
Steen Askegaard
Lysdesign
Christian Vest Berntsen
Musik
"Magisk" - skrevet af Nik & Jay, Claus Holm, Rewan Riko. Solist: Marie Key
Instruktørassistent
FREJA Ravn NISSEN

Foto: Rumle Skafte

A Streetcar Named Desire

A Streetcar Named Desire (1947) – på dansk Omstigning til Paradis – af Tennessee Williams er et sanseligt og intenst drama om begær, magt og den brutale konfrontation mellem lyst og samfundets stramme normer. Stykket udspiller sig i de amerikanske sydstater, hvor undertrykte drifter og sociale spændinger ulmer under overfladen.

Vi følger den falmede sydstatskvinde Blanche DuBois, der ankommer til New Orleans for at bo hos sin søster Stella og hendes brutale, men karismatiske mand, Stanley Kowalski. Blanche har en blakket fortid og en stærk trang til at opretholde en illusion om elegance og uskyld. Hun hævder, at hun kun er på et kort visit, men i virkeligheden er hun på flugt – fra en ruineret familieformue, en skandaleombrust affære og sit eget vaklende greb om virkeligheden. Stanleys aggressive natur og ubarmhjertige afsløring af Blanches løgne bringer hende til randen af sammenbrud. Konflikten kulminerer i en skæbnesvanger konfrontation, der knuser Blanche og efterlader hende i en tragisk virkelighedsflugt.

Stykket blev filmatiseret i 1951 af Elia Kazan, med ikoner som Vivien Leigh som Blanche og Marlon Brando som Stanley, og vandt fire Oscars. A Streetcar named Desire står i dag som en klassiker i både teater- og filmhistorien.

Foto: Jasko Bobar

Tekstuddrag: Noter om Blanche

Af Nanna Cecilie Bang

 

SCENE 2 – Note om magi og Tom Hanks

 

Okay så

Blanche hun kommer ind på scenen

Nanna går over til tøjstativet, hænger silkekåben på bøjle. Går op på drejescenen.

Ej

Måske skulle jeg starte med at fortælle jer noget?

Jeg elsker at fortælle historier

Der er jeg li som Blanche

Jeg elsker

At fortælle ting så de lyder smukke

dramatiske

Sådan med ord

som man ikke lige havde regnet med kunne sættes sammen sådan

Jeg elsker de der dramaer hvor kvinderne både har kjoler og britiske dialekter

Jeg kan godt li det der lys som gør noget smukkere

Som når man sætter et filter for noget

Så fik alt pludselig et strejf af lilla

Eller gamle dage

Jeg kan godt li romantiske film

Hvor man ved de får hinanden til sidst

Jeg har ikke brug for det der sted hvor jeg er i tvivl

om det ender lykkeligt

Jeg vil ha udtalen af guldhornene

Sådan som energi

“De higer og søger i gamle bøger”

Jeg vil ha fornemmelsen af skrænter

Og sådan følelsen af at stå på toppen af dem

I en hvid kjole

I vinden

Der symboliserer uskyld, selvmord, poesi og overraskende liderlighed

Jeg vil ha det der blik

Som er så længselsfuldt at det kun virker i profil

Jeg vil skrige min elskedes navn udover en vulkan

Ca

Da jeg var barn

Elskede jeg alle ord der var for store

Glansfuldt

Skrigende

Ingeborg fra Matador når hun sagde

”SYG I HOVEDET – DET ER DIG DER ER SYG I HOVEDET”

Eller

FRK Julie

”SLÅ OGSÅ MIG IHJEL”

Eller hende fra Westside Story

”NU KAN JEG SLÅ IHJEL FOR NU HADER JEG”

I 1. klasse spillede jeg den onde dronning i Snehvide

Og jeg råbte så højt

At jeg var den eneste man kunne høre på forældrenes hjemmevideo

Uden for scenen

Snakkede jeg lavere end alle de andre

Det var sådan en byttehandel vi

Havde

Jeg vil møde alle på hjørner

Tilfældigt

Jeg vil falde over alle

Stakåndet

Som er det

 sidste og første gang

vi mødes

altid

Jeg vil ikke dø hurtigt

Jeg vil dø lidende i 20 minutter mens jeg skriger jeg dør

Som i en opera

Min psykolog siger jeg snakker om døden som en kamp jeg kan vinde

Men jeg vil spise alle råvarer så intenst

Som om det er mit sidste måltid på en dødsgang hvor jeg blir uretfærdigt dømt

Eller første måltid efter jeg har været på en øde Ø som Tom Hanks

Jeg får ikke skæg men jeg blir venner med kokosnødden og blir helt tynd og beskidt

Og måske snakker jeg li som hende i den der film

hun boede i en skov

var det Jodie foster?

Og må man overhovedet spille sådan mere?

Sådan uforståelig uragtig kvinde

der både er et barn men som også har en vanvittig seksualitet

Ej undskyld

Sidespor

Men tænkte det var fint at starte

Med at sige at li som

Blanche

Jeg har ikke brug for mere virkelighed i mit liv

Jeg har virkelig ikke et behov for at vide hvordan tingene ender

I virkeligheden

Foto: Jasko Bobar

OM NANNA CECILIE BANG

NANNA CECILIE BANG er dramatiker og skuespiller, uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 2014, og har markeret sig som en af sin generations mest originale stemmer.

Blandt hendes værker som dramatiker findes En Guide til en (lidt) lysere fremtid (Nørrebro Teater, 2024),Frankly my dear I don’t give a damn (Aarhus Teater, 2022), Supreme Gentleman (Betty Nansen, 2022), Kunsten at være okay (Nørrebro Teater, 2022), My Heartache Brings all the Boys to the Yard (Aarhus Teater, 2018) og True Story (Sort/Hvid 2017).

Som skuespiller har hun bl.a. medvirket i forestillinger som Hvorfor laver vi ikke et band? (Nørrebro Teater, 2024/2025), Pamela (Sort/Hvid, 2024), Kong Lear (Husets Teater, 2023), Work Bitch (Sort/Hvid, 2022) og Og nu: verden! (Husets Teater, 2017).

Hun har modtaget adskillige hædersbevisninger for sit arbejde, bl.a. Publikumsprisen og prisen for Bedste Forestilling ved Performing Arts Live 2023, samt Statens Kunstfonds talentpris i 2017 og Talentprisen ved Reumertuddelingen 2015. Hun har desuden været nomineret til Årets Reumert for både bedste manuskript (2022) og bedste digitale værk (2021).

Foto: Jasko Bobar

SKUESPILLERENS VÆRKSTED

Med NOTER OM BLANCHE præsenterer vi den første forestilling i Skuespillerens Værksted formatet.

Husets Teater har tradition for at præsentere store skuespilpræstationer tæt på. Vi har i mange år udviklet skuespilkunsten i vores forestillinger. Med Skuespillerens Værksted introducerer vi et nyt format, hvor vi ønsker at give skuespillerne initiativet til at gå længere i udviklingen.

Hvert år inviterer vi en skuespiller til at udvikle en forestilling efter eget valg. Vi følger deres arbejdsmetoder, udforskning og kunstneriske nysgerrighed – og vi får et indblik i, hvad der driver dem.

Første skuespiller i værkstedet er Nanna Cecilie Bang, som med sin baggrund som dramatiker og skuespiller skaber et soloshow, der viser hendes mestring af det komiske og skrøbelige i forening.

Video: Thomas Hyttel

Foto: Jasko Bobar

Bag scenen

Scenemester
Claus Arrildt
Scenebyggere
Claus Arrildt, Jørgen Skytte
Sten
Christian Friedländer, Mermaid Bay
Forestillingsleder & rekvisitør
Pernille Mikkelsen
Forestillingslederassistent
Christoffer Paaschburg
Kostumier & systueleder
Hanne Mørup
Teknisk chef
Christian Vest Berntsen
Teknisk elev & afvikler
Steen Askegaard
PR & kommunikationschef
My van Dijk
Kommunikationsmedarbejder
Clara Lindstrøm Gleerup
Administrator & bar- & billetansvarlig
Simone Hjuler Andersen
Rengøringsansvarlig
Sofie Hjort
Bogholder
Jette Nielsen
Art Director
Åsmund Sollihøgda
Fotos
Rumle Skafte, Jasko Bobar
Videoer
Thomas Hyttel
Husets Teaters teaterchef
Liv Helm
Husets Teaters administrative chef
Agnete Krabbe
Tak til
Erik Christoffersen, Havfruen Karin, Kat Jarby og Anne Kirstine Tyndt
Forestillingen er gavmildt støttet af
Hoffmann & Husmans Fond, Danske Døves Landsforening, Kulturministeriet